Weekend in Turku

Abiexkursionen i helgen blev över förväntan.
Började med en riktigt bra bussresa ner till Åbo på fredagen, så roligt att umgås med klassen. När vi kom fram sent på kvällen begav vi oss ut på en liten promenad i staden. Den var verkligen en så mysig stad, speciellt nu på hösten! Tyvärr så övernattade vi på ett skolgolv, så nätterna var inget att skryta över, men det gick väl.
 
Efter lördagens frukost promenerade vi iväg till Åbo Akademi. Där fick vi och ett flertal andra skolor först lite allmän information och sen fick vi själva välja 3 linjer vi ville bekanta oss närmare med. Ett väldigt förvirrat jag valde i all hast Logopedi som första presentation, vilket jag efteråt ångrade för jag hade inte då, och ännu mindre nu, något som helt intresse för det. Mitt andra och tredje val (svenska och finska) var dock bättre. Universitet lät ändå inte så dumt, åh I'm so confused.
 
Efter presentationerna fick vi lite fritid i staden innan kvällens sitz. Vi virrade omkring i staden, åt, shoppade och begav oss tillbaka till skolan för att fixa oss.
 
Sitzen blev verkligen inte som jag tänkt mig. Vi hade fått höra flera olika skräckscenarion från tidigare sitzar, och trodde vi skulle behöva göra nånting inför alla gymnasiet helt själva. Men åh så roligt vi hade. Vi satt med människor från olika skolor runt om oss, skålade, sjöng, steg upp på stolar och ner under bord tillsammans, haha.
 
Efter sitzen fortsatte festen i en av Åbo stads alla krogar. Påväg dit fick alla plötsligt väldigt brottomt. Jag ska försöka förklara det kort: ett överfullt busslass med fulla abiturienter som alla ska in i samma krog = alla springer ikapp (jag vet, löjligt, men så var det) = jag som försöker hänga med + klackskor + kullersten + en massa ungdomar som knuffas... = jag landade på knäna. Men när har nu lite sönderrivna och blodiga knän varit ett problem? Kvällen blev awesome ändå, minnesvärd minsann! Kom hem ca. 4 tiden, somnade någon timme senare, väckning kl.08 och hemresan påbörjades kl.09. Inte min trevligaste bussresa om vi säger som så, men äh, det var nog värt det.
 
Till er som inte orkade läsa allt: helgen var fantastisk, såå roligt att umgås med klassen mer, borde verkligen göras oftare. 
 
Idag, måndag, har jag varit hemma. Mina fötter och knän är såå sjuka, har knappt kunna gå. Tackvare de enorma blåsorna jag fick på mina fötter så har jag inte heller fått på min skor, så jag stannade bara helt enkelt hemma. Imorgon åker jag dock till skolan samt börjar ta sånglektioner igen, så kul att komma igång igen! Har försökt spela in covers men känner att tekniken är lite rostig. Efter några lektioner kommer viden, jag lovar!
 
 
2
ida

Japp, man ska ha dubbla skor med sig. Ett par bekväma promenixskor å sen klackaskåovan som man endast har på sig på festen + mycke varmt att gå hem i. Du lär dig sen :)

Svar: Jo, övning ger färdighet! Hadd nog med mej andra skor å, men di fick ja massa blåsor av på dagen. Kanske crocs/uggs vore bäst, haha :)
Jenni Blomqvist

ida

Jo, ska va nå mjuka bekväma lätta andra par promenadskor, som man lätt kan slinka med i en väska.

På sommaren funkar bekväma ballerina. Man byter till klackaskåovan då man kommer in på krogen.

Uggs-liknande + långa stickasockor o benvärmare då man skall gå hem från krogen då det är kallare jo.